Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

O P T U R S M A N U A L E N

NEDTURSFOREBYGGELSE OG DEPRESSIONS-BEKÆMPELSE

S.E.L.V.F.O.R.S.T.Å.E.L.S.E

som forebyggende element mod udvikling af depression.

Og , om den gode og brugbare indre overbevisning, der opstår, når du træner de forskellige elementer i arbejdet med selvværd og velvære, tanke - arbejdet og din vej til det gode liv med frihed for depression og psykose.

At finde et godt og stærkt - og sundt - selvværd kan være med til at bygge en større selvforståelse op. Man bliver bedre til at give sig selv forståelse, respekt og kærlighed. Og, dette kan være med til at give en god styrke til at kunne forebygge nedture / depressioner .

Et eksempel på selvværdsarbejde :


MAN KOM TIL AT SLIPPE EN UHELDIG KOMMENTAR OG - lige i situationen var den ikke til at redde ....

I løbet af en dag , i selskab med mennesker, kan man nemt rode sig ud i " små uheld " – iform af lidt uheldige udtalelser, som sårer et andet menneske. Eller måske endda forarger. Et øjebliks ubetænksomhed, måske mixet med træthed eller uoplagthed, og B::::::U::::::M - man har såret et andet menneske - og af en eller anden grund er det ikke muligt at rette op på situationen.

Efterfølgende føler man fortrydelse og måske er man flov og ked af det og bruger en masse tid på at skælde sig selv ud :

Åhr, hvorfor sagde jeg sådan ? Åhhh, hvorfor sagde jeg ikke noget andet, da det skete ?AAaarr, hvorfor holdt jeg ikke min mund ? Suk, hvor er jeg ked af, hvordan skal jeg nogensinde rette op på det her ?

Nogengange kan man opleve at sådanne tanker hiver en helt fuldstændigt ned .


DER ER EN RIGTIG GOD TEKNIK HER :

Vend det hele 180 grader .

- hvis det er din bedste ven, der har det sådanne, hvilke hjælpende ting ville du sige til din ven ?

Du vil nok give udtryk for forståelse, du vil nok også forsøge at trøste og du ville sikkert også gerne skabe en slags forståelse for din vens situation og muligheder.

Du ville nok gøre dig umage med at forklare din ven, at der ikke er nogensomhelst grund til at gå og have det skidt, tværtimod skal det ”bare lige fixes”.

Så finder i en måde at formulere en undskyldning på. Og, så blir du og din ven enige om at undskyldningen skal gives så snart det er muligt, og derefter hygger i så din ven får det godt igen.


Og du understreger nok også, at fordi man dummede sig lidt, er verden jo ikke faldet sammen af den grund. Vi dummer os alle sammen, løs problemet hurtigst muligt med en velment undskyldning, og så " Op på hesten, og videre ", som jo betyder, kom igang med at leve dit liv, igen igen.


Og, du ville muligvis også sige til din ven : Husk nu på alle de mange gange, hvor du gjorde super fine ting, du er jo så super god til det og det og det, du har masser at være stolt og glad for. At du kom til at lave en lille fejl, det sker for alle, så …

" Ven - op på hesten og kom videre derfra . Det kan du sagtens ” .

Er det ikke nogenlunde sådanne vi gør for hinanden ?

Jeg tror det.


NÅR DU OPLEVER, AT SIDDE FAST I EN OPLEVELSE AF DENNE SLAGS. MÅSKE EN FORTRYDELSE SOM VIRKELIG GÅR DIG PÅ. DET KUNNE VIRKE EFFEKTIVT FOR DIG , HVIS DU GØR PRÆCIS DET SAMME FOR DIG SELV, SOM DET, DU VILLE VÆLGE AT GØRE FOR DIN BEDSTE VEN .


Prøv det. Gør simpelthen præcis det samme overfor dig selv. Tal forstående til dig selv, på samme måde, som du ville tale forstående til din bedste ven.

Situationen er jo, tænker du - at din bedste ven er rigtigt ked af det på grund af dette ærgelige udsagn. Og du vil gerne hjælpe din ven væk fra fortrydelse og ked af det - heden.

Hvad var det, som du ville gøre for din ven ?

Det gør du nu for dig selv.

- Giv dig selv rigtig god forståelse.

- Og, simpelthen tænk eller sig de samme ord til dig selv :

- At alle mennesker kommer til at fyre et eller andet af, som ikke er så helt heldigt.

- Det er ret almindeligt, at man kommer til at gøre noget, der er lidt uheldigt.


Det kan være en rigtig god ide, at skrive om episoden.


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Jeg anbefaler stærkt, at man skriver alt det personlige ned. Jeg oplever, at man således nemmere lærer af sine handlinger, og hermed hurtigere bliver god til at hjælpe sig selv.

Hvis dette føles uoverkommeligt, kan man købe forskellige bøger, som kan støtte i denne skrive - proces.

" Min personlige arbejdsbog " og lignende.

Eventuelt er det en god ide at bede en person, som man har rigtig god tillid til, om at hjælpe med at skrive og / eller formulere tingene.


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


SELVVÆRDS - ARBEJDE OG VELVÆRE - PLANER

Jeg synes, at meget af selvværds - arbejdet idag, 2018, handler om at vi skal blive rigtigt rigtigt gode til at acceptere, at vi er helt almindelige mennesker. Der er ingen, der er perfekte. Vi har allesammen gode og fine egenskaber, og - allesammen ligeledes personlige egenskaber, der er besværlige at håndtere .

Vi undgår nok ikke, at disse lidt egenskaber, vore skyggesider, helt stopper med at være vanskelige.

Skyggesiderne vil nok følge os resten af livet.

Vi kan blive rigtigt gode til at konstatere / mærke, hvornår man kommer til at bruge sine såkaldte skyggesider, og muligvis kan du lære at undgå de fleste episoder. Men, helt komme af med " skyggesiderne " er vist ikke muligt.


Dét der er muligt er at lave en slags " Personlige Opskrifter ", VELVÆRE-PLANER , for, hvad det er man skal gøre for at undgå at bruge skyggesiderne - måske - alt for meget .


En Personlig Opskrift kunne laves sådanne :


1 )

Først og fremmest - at man overvejer forestillingen om " Det perfekte Menneske " . Hvem er perfekt ? Jeg svarer : Ingen. Simpelthen INGEN.

Og, derfor er det jo rigtigt smart at arbejde med at blive god til at acceptere, at man selvfølgelig ikke er et perfekt menneske. Dette kunne sagtens ses som en del af grundarbejdet i selvværds - arbejdet .

Accepter, at du er mega - god til en masse, at du har dine spidskompetencer, og, også dette med, at det ikke er alt som du er verdensmester til. Der er noget, der er for svært for dig. Med tiden kan visse detaljer i dette blive lidt nemmere, men, det er sådan, at ingen af os mestrer alt. Og det er helt ok.

2 )

Det bliver nemmere, at acceptere sine uheldige personlige egenskaber, " Skygge-siderne " , ved at arbejde med at gennemføre et godt og grundigt selvværds - arbejde " . ( se evt teksten " at finde sit selvværd, og fastholde... " under hovedmenuen " Styrke til livet " på min hjemmeside , link : https://loneheg139.vpweb.dk/ ) .


DEJLIGE DETALJER VED SELVVÆRDSARBEJDET


Husk dig selv på alt det dejlige der er i dit liv, og alt det fine, du har oplevet, og mind dig selv om alt det du glæder sig til.

Det er så vigtigt at få skrevet disse ting ned.

Og, disse skriverier bliver dit personlige guld.

Disse detaljer om dit liv vil altid kunne give dig en god indre fornemmelse, bringe dig behagelige følelser og dermed være med til at give dig overskud. Og, det bliver disse ting, der bliver de allermest væsentlige ting i din bekæmpelse af uønskede reaktioner / symptomer.

OG / fordi - alt dette er med til at fylde dig op med gode indre fornemmelser.

Og, når du er god til at komme i tanke om dine personlige styrker, er det som regel ikke helt så svært at arbejde lidt med at se på sine " lidt uheldige egenskaber " - og også arbejde sig frem til, hvordan de skal håndteres bedst muligt.

Og dette bliver en meget væsentlig del af arbejdet med at lære at bekæmpe sine depressioner - og andre uønskede reaktioner.


Det kan iøvrigt være en rigtig god ide at arbejde i grupper. Den gensidige inspiration kan være virkelig god og værdifuld. Det kan også være rigtigt gavnligt med et par samtaler om dette med en god og erfaren coach /psykoterapeut.


3 )

ARBEJDE MED ?

Arbejde med selvværd , hvad mener jeg egentlig med det :

Jeg mener at man er meget nysgerrig på dette emne. At man bliver klog på emnet. og får personlige erfaringer med emnet. Læser om det, snakker med andre om det. Søger oplysninger , måske går til foredrag, tager kurser, ser videoer på youtube og andre steder, læser bøger .

Og, jeg er jo som sagt stærk tilhænger af, at man skriver om sine " opdagelser ". det man lærer, det man oplever og gerne meget detaljeret. Især, når man har opdaget detaljer, der er vigtige for en selv. At man skriver det, som man kan mærke rammer en, virker som om det er vigtigt for en selv. Når en metode er virkelig god for en. Og skriv meget gerne meget meget detaljeret om metoderne.

Det udvikler sig til at blive din personlige hjælp til selvhjælps - bog, og det er en bog, der vil være mega - værdifuld for dig , resten af dit liv.

Altså, det er ganske væsentligt for ens samlede situation, at man husker at få beskrevet metoderne og de tanker der opstår, når du bruger disse metoder :-)


OG - ja, det lyder måske ret ærgeligt, at man nok ikke helt slipper sine " skyggesider " - tilgengæld er det muligt at aftale med sig selv, at man vil gøre sig umage med ikke at komme til at bruge " skyggesiderne " .

Heldigvis forholder det sig sådanne ( og dette er sikkert og vist ) at hvis du behandler dig selv rigtigt godt, sover / hviler nok, spiser sundt nok, får god nok motion, og får oplevelser, fællesskab og glæde - og at du lytter godt til dine personlige grænser ( eller arbejder dig frem til at kunne lytte til dem ) jamen, så er der en god chance for at du bliver meget bedre til at mærke, hvornår du kommer til at bruge dine " skyggesider " - og dermed bliver bedre til at mærke, hvordan du skal stoppe dig selv :-)


( GANSKE KORT OM " VELVÆRE - PLANER " :

Nok af - sociale oplevelser, alenetid, søvn og hvile, sund mad, motion, styr på sine personlige grænser og en hel del mere, alt det, der er vigtigt FOR DIG - kan man lave en plan for, en såkaldt " Velvære - plan " . Det er ganske enkelt eklatant godt selvværds-arbejde at have en god og realistisk velvære - plan . Simpelthen lave en kalender for en måned og skrive ned, hvornår man vil gøre dit og dut og dat, så det hele passer godt sammen for dig.

Og, det kan også være godt at lave disse velvære-planer sammen med andre. Samarbejdet kan give rigtigt mange gode inspirationer )


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Selvværds – arbejde er en af de metoder / veje, der kan give rigtig god mulighed for at lære at stoppe udvikling af nedture og depressioner.

Fordi - sådanne et arbejde skaber en ret stor en personlig lettelse, en større personlig styrke og en god tryghed.

Livet bliver simpelthen nemmere. Og mere behageligt.

Og - selvværds - arbejdet , og den voksende selvforståelse og selvaccept, giver personlig styrke, som kan give et rigtigt godt og stærkt udgangspunkt til at du kan lære at stoppe udvikling af nedtur og depression / psykoser .


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Nogengange kommer depressioner " som ved et slag " . Øj, man kan blive overvældet.

Heldigvis handler det - igen - om at være rigtig god til at skabe tryghed, og ro og velvære omkring sig selv.


Jeg ved, at dette kan lyde meget irriterende, måske endda provokerende. Det kan måske lyde som om, at jeg siger : " Hvis du ikke er god til at hygge dig, så får du nok depression ".


Nej, det er ikke sådanne jeg mener. At skulle lære at stoppe udbrud af svære psykologiske reaktioner, som depression og andre psykoser, kræver en indre overbevisning om at man kan bekæmpe / overvinde dem. Så, gradvst lærer man at man kan, og derefter opstår den indre overbevisning.

Og, er man rigtig god til at tale til sig selv om disse elementer, altså elementerne i selvværds-skabelse og det intense velvære - arbejde, og dette med at skabe en god situation omkring sig selv " når nerverne begynder at reagere mere skarpt " - så kan man også lære at stoppe udvikling af psykoserne, og de mere svære depressioner .


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Hen af vejen vil den indre overbevisning om, at man kan stoppe udvikling af depression og andre psykoser, blive større og større. Man opdager ganske enkelt, hvad det er for metoder, der virker for en. Og, en dag kan man simpelthen stoppe udvikling af depressioner, og andre psykotiske tilstande.


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


HVORFOR ALLE DISSE DEPRESSIONER

Nogle depressioner starter med stor fortrydelse over forskellige ting der er sket - og det, man så kom til at gøre, efterfølgende. Eller, det man ikke gjorde.


Bygger den indre fornemmelse af fortrydelse sig op i stor stil , så kan man opleve at depressionen tager over .


Særligt vi danskere er blevet alt for dygtige til fortrydelse. Ja, til ligefrem at udskamme os selv. Vi har en særlig stærk jantelov, og, vi er ganske stærkt indfluerede af denne " New Public Manegement- tankegangen " ( "intet er godt nok" , "det kan altid blive bedre" , "ta det som en udfordring OG FORTSÆT ARBEJDET" ......... og yakkedijaaah )

- og, dertil har vi en enorm stor industri ( danmark er tæppebombet med medicinalindustri, blandt andet fordi her er særligt gode forrsknings-forhold ) , og disse firmaer vil gerne have solgt deres produkter til os, på grund af de gode forskningsforhold omkring os og vore personlige data, oplysninger, der kan lægges sammen på grund af vor ret enstående gode personnummer ordning. Disse forhold er også med til at modarbejde de mange bestræbelser, der gøres for at den mere naturlige depressions / psykose - bekæmpelse vinder indpas.


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Depressions - bekæmpelse - er slet ikke så uoverkommelig og umulig, som mange desværre stadig tror. Den indre overbevisning betyder rigtigt meget, det er klart. Så - vi skal have udbredt viden om, at det ikke kun er medicin der kan hjælpe, fordi , sådanne forholder det sig på ingen måde.


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Vi må, som enkelt - personer her i Danmark, se at få lært, at vi ikke skal skælde os selv så meget ud. At vi skal lære at tro på os selv i langt højere grad, og, at det er muligt at lære. Og jo altså særligt, hvis man har rigtigt godt styr på et godt sundt selvværd og det her med at skabe godt velvære, skabe ro og tryghed , og, samlet set skabe sig et godt liv.


Jeg synes, at vi danskere må og skal lære at holde op med at lytte til jantelov og prædken fra " NPM - præsterne " - og dele af medicinalindustrien :-)

Medicin kan være godt, men, der er så utroligt mange muligheder for at lære at bekæmpe depressioner og psykoser uden medicin, så, det er selvfølgelig den vej vi skal gå.


Selvfølgelig er det nok ret almindeligt, at man ikke ved, at man er på vej ind i en psykotisk tilstand de første gange dette sker for en. Der er derimod god grund til at tro, at man kan lære dette med tiden.


Og, det er ikke et stort og uoverkommeligt arbejde, selve dette arbejde. Tværtimod, og det er et rigtigt dejligt arbejde, der hele tiden udløser gevinst. man opdager flere og flere detaljer, som hjælper og støtter . Det ér ret dejligt.

Og - disse kram - faktorer, dette med sundhed, behøver heller ikke føles som et stort arbejde. Et skridt af gangen, stille og roligt. En skønne dag er den der .

En dag samler det hele sig, og du må erkende, wow, nu har jeg det faktisk ret godt. Også på trods af, at jeg skal leve med at være opmærksom på mine følelsesmæssige reaktioner.


Igen, " Øvelse gør mester " OG du får heletiden gode præmier. Du får - heletiden - flere og flere behagelige overraskelser over det gode velvære, der helt automatisk følger med.

Både selvværdsarbejde og velværearbejde giver mærkbare resultater øjeblikkeligt. Og, på sigt . Heletiden mere indsigt, mere nydelse, mere overskud.


Det er smart at lytte til flere folk, der gerne inspirer om nogle af disse ting. Eksempelvis nogle af de mange personer, der gerne giver inspirationer til selvværds - arbejde.


Lyt, læs og lær er et godt princip.


Ikke mindst lave de forskellige øvelser, som du mærker er gode for dig . Prøv dem, de er muligvis dit kommende guld, når du mestrer metoderne.


At blive god til at sige " jeg kan, jeg vil, jeg gør " - det er vel egentlig målet med det hele.

( se evt teksten om nogle af disse meget inspirerende personer , under hovedmenuen " Styrke til livet " )


Du finder massere af bøger, kurser, foredrag og sågar rigtigt gode videoer på youtube. Jo mere du beskæftiger dig med at finde det gode og sunde selvværd, jo mere vil du mærke en indre styrke. Og, at blive god til ” selv – tilgivelse ” og opnå en evne til at kunne se egne fejltagelser i øjnene, uden at få det dårligt , det er en stor hjælp i hverdagen. Efterhånden bliver det nemmere ” at få rettet op på det lidt uheldige ” , og dermed hurtigere komme videre.


Livet bliver ganske enkelt mere herligt af at gøre ” selvværds – arbejde ” og " velvære - arbejde " , det blir både nemmere, skønnere og sjovere. Og dette gælder for alle mennesker, og ikke kun de af os, der har evnen til at udvikle psykotiske reaktioner.


Rigtig god fornøjelse med alt dette .


Og, det er helt sikkert, at dette også er med til at bremse op for udvikling af nedture og depressioner. Der er ikke så meget der hober sig op og tynger nedad.


" DEPRESSIONER SOM VED ET SLAG "

Dette er meget vigtigt, så jeg siger det igen :

Det sker at depressioner " lissom kommer bagfra " eller " som ved et slag ".

Jeg opdagede, at jeg kunne stoppe disse depressioner meget hurtigt, endda også den slags, hvor meget onde tanker konstant strømmer ind i dit hovede.

Dette opdagede jeg efter at jeg havde lært at stoppe udvikling af den slags depressioner, der kommer snigende.


Det vil du også komme til at opleve, tror jeg, når du arbejder intenst med de forskellige recovery - strategier, som selvværds-arbejdet og velvære-arbejdet er dele af.


Jeg har formuleret en metode, " Optursmanualen, vejen ud af en igangværende depression " . Den ligger som video ( på min googleprofil og på facebooksiden ). Og du finder en meget detaljeret skriftlige beskrivelse på alle tre sider ( facebooksiden, googleprofilen og min hjemmeside ) Se linkene nederst i denne tekst.


Og jeg har også beskrevet meget detaljeret, hvordan jeg arbejdede mig ud af de meget slemme , dybe, svære depressioner. Disse beskrivelser ligger på facebooksiden " Optursmanualen , bekæmpelse af nedtur og depression ( Link nederst på dette opslag )


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Jeg ønsker dig stor succes med dit arbejde med at lære at bekæmpe dine depressioner via selvforståelse gennem arbejde med selvværd og velvære - planer .

Vær tålmodig, det kan tage flere år. Men, der er masser af præmier undervejs. Og, kriserne bliver mindre uoverkommelige, fordi du, hver eneste gang bliver klogere og mere erfaren. ( .... især hvis du skriver erfaringerne ned i detaljeret form )


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Der er en del flere elementer, som er gode at arbejde med. Ikke mindst arbejdet med myldertanker. Der er også dette med at ville lære, at bruge den positive tilgang. Og, der er dette med at lære at blive god til at være sammen med andre mennesker, uden at konflikter og anden ubehagelighed fylder. Jeg har skrevet en del om det hele - og det er der heldigvis en masse masse andre folk der har.


Søg, og bliv ved med at søge, en fin dag har du de metoder du skal bruge. Og, så skal det hele indarbejdes i dit liv. Og, det kan godt være, at du skal fortsætte med at arbejde. Livet udvikler sig, og verden omkring os udvikler sig. Så, måske vi simpelthen skal se i øjnene, at det gode liv indbefatter en vis del arbejde med det personlige .

Men, eller OG - har du først lært at bekæmpe dine depressioner, og / eller andre psykotiske tilstande / reaktioner, så vil du altid have denne kompetence med dig.


LINKS :


MIN " ALMINDELIGE FACEBOOK - V....Æ.... G " :

link :

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009580785647


MIN FACEBOOK- S...I...D....E - Optursmanualen, bekæmpelse af nedtur og depression

link :

https://www.facebook.com/Optursmanualen/

BEDSTE HILSNER - Anna

B
0