Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

O P T U R S M A N U A L E N

NEDTURSFOREBYGGELSE OG DEPRESSIONS-BEKÆMPELSE

TANKEARBEJDET - SAMMEN MED ARBEJDET FOR, AT FÅ EN TÅLELIG INDRE FORNEMMELSE - SOM MED TIDEN VIL ÆNDRE SIG TIL, AT DU BLOT SKAL TÆNKE " STOP " OG SÅ HAR DU DET FINT.

__________________________________

__________________________________

Jeg må starte med et forbehold ; der kan jo opstå situationer, hvor selv den mest trænede person " ud i mindfulde " vil opleve schock - og dermed se sig selv overvældet af sorg, måske katastrofe - fornemmelse og angst.

Dog, når vi ser bort fra dette, og taler om, det almindelige liv, da kan man tale om, at langt de fleste, der slås med ptsd, psykoser, paranoia, depressioner og ja, samlet set - størrere angst - vil kunne lære at trykke på " STOP - KNAPPEN " .

__________________________________

__________________________________

Det er virkelig noget besynderligt noget, det der med, at man kan " arbejde for " at få tankerne til at makke ret. Og, det kan lyde ret mærkværdigt , dette med, at man kan " arbejde " med, at få sin indre fornemmelse ind i en okay fornemmelse.

Her vil jeg forsøge at uddybe dette, og give et indblik i, hvad dette kan handle om.

Måske lyder det helt usandsynligt for dig, ikke desto mindre er dette ( med at man kan lære at tænke " STOP " - og så stopper det paniske, det katastrofe - tanke - agtige øjeblikkeligt ) noget, man kan blive virkeligt god til.

Angst og bekymring kan eksempelvis være en form for vane - følelser. Det kan også være en form for ABSTINENS. Dermed har de ikke substans i ægte problemer, men er fornemmelser der anspores, men egentlig slat ikke har det store problemfyldte materiale i sig.

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

DET ER - RIGTIGT DEJLIGT, AT MAN FÅR LÆRT, HVORDAN MAN KAN LØSNE ( ændre / stoppe ) EN INDRE UBEHAGELIG FORNEMMELSE.

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

Der er tale om, at man skal få erfaring med , hvad det er for ting / tanker / aktiviteter, der gør, at man får det bedre.

Det kan være et ret intensivt " skridt for skridt - arbejde ". Da jeg, for 10 år siden, fik undervisning i forskellige teknikker, der er med til at skabe denne " Stop - belastende tanker - Kompetence " blev jeg enormt begejstret.

Wow, jeg oplevede det som en form for magi. Tænk, at det hele ikke er ret meget mere end et par tanker.

Jo, og, dertil er det erfaring, der får den indre overbevisning om at man kan, til at vokse.

Fordi ... først og fremmest skal man vide - og tro på - at dette er muligt. Jeg troede på det, fordi jeg mødte mange, der havde lært dette, og havde fået det rigtigt godt. Og, derfor var det ikke så svært at begynde at forstå. Jeg skulle imidlertid igennem mange kriser, før jeg for alvor mestrede teknikken. Som om, at der er mange lag i det her, på det personlige plan. der er mange skridt, små som store, før man magter at mestre teknikkerne helt.

Og, dertil taler jeg om dette med at tro på.

Tro på ?

Ja, det er ikke en religiøs oplevelse, jeg anbefaler. Jeg taler om, at man kan erhverve sig personlig erfaring med at kunne stoppe angsten. Eller, man får en god indre overbevisning af, at man kan stoppe denne ubehagelige og generende følelse af uro, ubehag, trykken for brystet, hvordan det nu føles for, til at forsvinde.

Denne urolige fornemmelse kan fjernes på mange måder. Tanken om, at de praktiske problemer, eller de psykiske problemer vil ordne sig, er rigtig god.

Det er meget praktisk, hvis man kan lære, at sige til sig selv :

" Jeg skal nok få styr på tingene " . Og, denne sætning kommer til at virke, fordi du er blevet rigtig god til at få styr på de praktiske problemr, som livet kan byde på. Eller, at du er blevet god til at tro på, at de forskellige dilemmaer, som vi render ind i, er til at få styr på. Og, at dette kan man tåle, uden at man skal få denne følelse af panik. Det handler rigtigt ofte om, at få erfainger. Kroppen og sindet skal simpelthen lære, at der er tale om, at ting tager tid, at man opløser problemer i små dele, og dermed kommer hel igennem problemrene. SÅ - det ér en rigtig god sætning at gentage : " jeg får styr på det, ting tager tid, ligenu skal jeg lige ha beroliget krop og tankefelt " .

Man kan sagtens tale om, at der er tale om, at man vænner sig til at leve med problemer. Livet er besværligt, men, det er som regel ikke mere besværligt, end at man kan hygge sig, sideløbende.

dette skal krop og sind vænne sig til, efter at man har mødt " Den store Angst " . Altså , efter at man har haft et eller flere psykiske sammenbrud. Så har krop og sind denne tendens til at fare sammen, når problemerne er tydelige. Ååh nej, ikke nu igen. Så ... det er ganske enkelt det her med, at tro på, at man kan. Altså handler det om, at få en indre overbevisning om at man kan.

" Jeg må tage de skridt, jeg skal tage, men, , et efter et. Jeg må se på, hvordan tingene skal ordnes. Jeg vil tale med folk, der kan hjælpe mig med at få overblik." - kunne være en af de sætninger, man anvender.

Når man har haft en periode, hvor krop og sind farer sammen ret hurtigt, så skal man lære, at stoppe dette. Og, det lærer man, Det er helt individuelt, hvor lang tid der går. Nogle lærer det på et par år, andre må træne gennem længere tid. Jeg tror, man kan sige, at der gennmsnitligt går ca 5 år. Hvis altså at man er flittig med det personlige arbejde.

__________________________

__________________________

Der kan opstå en form for panikagtig , indre fornemmelse, som muligvis er en cocktail af alle mulige bekymringstanker, måske også større stress over, at man har det sådanne, og måske tilmed frygt over, om man skal have det sådanne resten af ens dage.

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

DET SIDSTE SVARER JEG STRAKS PÅ :

DETTE V...I...L FORANDRE SIG.

DU VIL FÅ ET MEGET MERE ROLIGT FORHOLD TIL DISSE FØLELSER, FORNEMMELSER - OG TANKER

DU SKAL MULIGVIS TRÆNE MEGET INTENSIVT, IKKE DESTO MINDRE, NÅR DU ARBEJDER MED DET HER, SÅ VIL DU BLIVE RIGTIGT SEJG TIL DET HER.

MÅSKE GÅR DER LANG TID FØR DET VIRKER 100 % . MEN, NÅR DU ARBEJDER MED TINGENE, VIL DU FÅ FLERE OG FLERE ERFARINGER, OG, TIL SIDST HAR DU ERHVERVET DIG HELE KOMPETENCEN.

HELT SIKKERT.

LIGE PLUDESLIG ER DEN DER !

DER GIK NOGLE ÅR, FOR MIG, OG, DET SKAL MAN ALTSÅ SE PÅ. DER KAN GÅ TID. DER KAN GÅ EN DEL ÅR.

MAN MÅ BARE IKKE GIVE OP. FOR - LIGEPLUDSLIG ER DEN DER . HUSK DET.

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹🌷🌺🌸💮🌹

Dette arbejde kan bestå af mange forskellige delelementer. Hvor mange forskellige kompetencer behøver du at tilegne dig, før " det hele spiller " , kunne man sige.

Det kan være rigtigt mange forskellige elementer , problemer af forskellige slags, der kan forårsage denne ubehagelige indre uro. og at det kan føles fuldstændigt uoverskueligt.

Har man eksempelvist rendt rundt i rigtigt mange år og primært koncentreret sigom at overleve i et liv, det slet ikke hang sammen, så kan det sagtens være, at man har rigtigt mange delelemenetr, man skal have set på, fravænnet, tilvænnet og levet med, kan man kalde det.

Der er en rigtig dejlig video på youtube, om en 16 - årig ung kvindes kamp med angsten.

der er også videoer fra allemulige andre, der har måtte slås i mange år, for at få bugt med grumme minder, for stort brug af alkohol, måske meget stort medicinbrug, måske enorm sorg over en del grumme oplevelser, og så dette med at tilvænne krop og sind til at lære at kunne reagere mere roligt. Måske har man problemer med at få psykoser, måske har man problemer med paranoia. Og, alle disse reaktioner, som jeg kalder det, skal ha deres tid, før de spiller mere roligt og overskueligt, kan man kalde det.

.

Så, man kan sige, da problemer kan være meget forskellige, så kan det være, at man skal have erfaringer med at stoppe følelsen af panik i forhold til rigtigt mange forskellige slags problemer, før man kan lade sig selv tro på erfaringerne, og dermed få sin indre overbevisning til at klare tingene.

??????

JA, jeg kan ikkke rigtigt forklare det på anden måde, her.

'Men, det er sådanne jeg har oplevet det. For, jeg havde stort set alle de forskellige reaktioner man kan have, Og, da jeg - endelig - turde snakke med en psykolog, ja, der gik mere end 9 år, før jeg fik lært at få " alting til at spille sammen på en mere rolig måde ".

_____________________________

_____________________________

DEN INDRE OVERBEVISNING , 3

Det handler nemlig om at LÆRE tro på

at man kan styre sin krop, sine tanker

og sin angst / frygt .

Og det handler om at få erfaring med, hvordan man selv - selv skal finde roen. Og, at det KAN lade sig gøre.

Det, jeg gentager, det ér noget med, at finde frem til de aktiviteter, som hjælper en til ro. Og, det er samtidigt noget med, at finde de tanker frem, som giver en ro.

Med tiden bliver man rigtigt god til dette.

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

EN MANUAL , SOM DU MÅSKE KAN BRUGE :

Lige her og nu, når fornemmelsen sidder og nager i brystregionen, når panikken er på vej, eller, når panikken er her :

- træk vejret , forsøg at lave så dyb vejrtrækning som mulig.

Er det svært at trække vejret dybtT , ER DER EN GOD METODE TIL DETTE :

PUST UD, ALT DET DU KAN.

FØRST TRÆKKER DU VEJRET IND,

OG SÅ PUSTER DU LUFTEN UD

ALT DET DU KAN - .OG, MERE END DU KAN.

BLIV VED OG BLIV VED, INDTIL DET ER ABSOLUT UMULIGT AT PUSTE MERE.

OG SÅ VIL DU HELT AUTOMATISK FÅ EN DYB VEJRTRÆKNING.

DETTE KAN DU GØRE MAXIMALT FIRE GANGE I TRÆK. MENS DU SIDDER NED.

Derefter :

træk vejret så dybt ind, og pust så dybt ud, du kan

igennem ca 45 sekunder. Siddende.

Herefter vil der gå max 10 minutter, og så vil en mere rolig, behagelig kropslig fornemmelse opstå.

NU handler det om tanke-arbejdet.

Det kan være meget meget svært at få sine tanker ind i det rolige felt. Det lader sig imidlertid gøre.

Du kan være helt lavpraktisk og tænke på et eller andet, der tvinger dine tanker ind i det helt logiske felt. Eksempelvis beslutte dig for at lave 7 - tabellen helt op til 550 , derefter 9 tabellen. Eller et eller andet andet, som kan optage dine tanker.

Når de paniske tanker dukker op, vender du blot tilbage til 7 - kabalen, kongerækken , eller gennemgangen af opskriften på Bearnaise-sovs, eller hvad du nu har valgt at have fokus på.

Efter 10 minutter vil en større ro komme til dig.

Ikke sådan, at nu har du det fantastisk. Du har det bare en lille smule bedre, og vil kunne tænke og handle lidt mere roligt, uden denne følelse af fuldstændig panik, som kan forhindre een i dette.

Med din vilje overdøver du de ubehagelige tanker.

Her er nogle inspirationer til dette :

" Jeg har besluttet, at jeg arbejder med mine problemer om to dage, Og, jeg skal nok finde løsninger, der er gode, så jeg får opløst disse problemer " .

" Jeg må koncentrere mig om at få min krop til at slappe af, nu. Derfor tænker jeg ikke på problemerne nu " .

Derefter handler det om at lave nogle af de ting, som sædvanligvis gør, at du finder ro og velvære .

Stadig med denne ret præcise fokusering på, at de panikagtige / katastrofe-agtige tanker skal forkastes. Begynder de at vende tilbage, så er det et tanke - arbejde, der skal gennemføres, IGEN.

Forsøg at få etableret ro omkring dig. Tryghed er en vigtig faktor. Hvad er det, som giver dig ro ? Hygge med andre, et dejligt brusebad, en god gåtur, se en film, danse, synge, mad .......

OG, JEG ANBEFALER STÆRKT, AT DU , NÅR DU ER ROLIG, IGEN, SKRIVER, HVAD DU LÆRTE. OG MEGET NØJE BESKRIVER, PRÆCIST HAVD DU GJORDE FOR AT FINDE RO OG OVERBLIK

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫

💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫


ET PAR AF MINE PERSONLIGE ERFARINGER :

Gennem tiden har det været enormt hjælpsomt for mig - og mange andre - at få lavet disse lister over ting, minder, aktiviteter, der giver velvære.

Dengang jeg trænede meget intensivt på at få styr på mine bekymrings - / katastrofe - tanker, havde jeg 8 lister af ca 7- 8 elementer, der kunne give mig en lidt mere behagelig fornemmelse. Og, når mine tanker så blev for urolige, tog jeg disse lister og læste dem højt for mig selv.

Det gav mig ikke denne vildt behagelige indre fornemmelse , men, det tog toppen af det værste. Og, herefter valgte jeg at tage fat i de aktiviterter, der skabte et godt velvære, for mig.

En enkelt gang har jeg oplevet, at - virkeligt modbydelige tanker kom til mig, heletiden, og det var rigtigt voldsomt møjmodbydelige tanker, heletiden. Som en sværm af modbydelige, selvbebrejdende og katastrofe - fornemmende tanker. Og det blev ved og ved. Selvom jeg stod med mine gode lister og læste op.

Jeg havde fået en medicin jeg ikke kunne tåle. Og, jeg havde et væld af praktiske problemer, som jeg ikke kunne overskue.

Men, det lykkedes for mig at få overtaget på tankerne, dog først efter 48 timer. Så ... i 48 timer læste jeg op af listerne. Heletiden med en meget stædig tanke : Det her skal ikke ha lov til at få mig ned med nakken. Nixen, jeg fortsætter, indtil jeg vinder over dette vanvid.

Stædighed og overbevisning er et meget vigtigt element i dette arbejde. Nu tror jeg, at du forstår hvad jeg mener med arbejde.

For mig var det væsentligt at tage recovery - kurser, søge inspiration mange forskellige steder, læse, høre foredrag, samtaler med andre i samme situation, opdage, når min selvstigmatisering blev for heftig, undersøge og træne selvværd, personlige rettigheder og blive god til at manifestere dem uden at blive uvenner med folk ( !!! det var svært ) .

Særligt væsentligt var det at møde mennesker, der kunne støtte mig igennem de mest vanskelige processer. Og, det var en kæmpe kæmpe hjælp med en meget dygtig, offentligt ansat, kontaktperson, som jeg havde fuld tillid til, og som jeg forholdsvist nemt kunne kontakte.

Det nok mest væsentlige elemenet var at jeg havde en boli og en tålelig økonomi. Jeg var heldig at få førtidspension. havde jeg ikke fået denne, så tvivler jeg på, at jeg havde klaret det. da jeg fik mine store store problemer takte man ikke om recovery. Recovery - tilgang, recovery - strategier omfatter et enormt materiale, en særlig måde, for de fagproffessionelle og for lægerne, og, dette er et meget væsentligt fremskridt. jeg fik jo af vide, at hvis jeg tog min medicin i 10 år, ville jeg ha det nogenlunde godt, Derefter ville alt blive forfærdeligt.

Ja, det sagde man sørme til mig ?!? Heldigvis vidste jeg bedre, selv selv, qua mine erfaringer fra mit private liv og minde arbejdspladser og mine studier.

Så, man skal altså kæmpe med rigtigt mange elementer. Eller, det er nok sådan, at det skal man. Heldigvis er der så mange sejre undervejs. På daglig basis opdager man noget godt. Noget der peger i en god retning. Så kommer der problemer snigende, og, pludselig får man et vildt stort spark, noget vælter en. Man kæmper sig op, igen. Og, derigennem får man flere erfaringer, med, hvad det er , der hjælper, når det hele er meget svært. Samtidigt med, at man får flere erfaringer med, hvad det er der sker, hvad er de tidlige tegn, og, hvordan man skal stoppe videreudvikling af de tidlige tegn.

Så ... som jeg siger, igen og igen - ligepludselig spiller det hele sammen. Ligepludselig kan du tænke " STOP " , OG SÅ STOPPER DET , og du er en stolt og taknemmelig stahejs, der nyder livet ..... ;-)


________________________

________________________

Det handler om at være stædig, indtil den personlige overbevisning bliver så stærk, så du kan nøjes med at tænke " STOP " .

Fordi du har fået styr på de fleste problemer, men, bare ligepludselig mærker denne reminisens af det, der var engang. Og følelsen straks giver dig en form for panik, fordi man bare ikke ønsker at havne i det helvede en gang mere. men, da du har arbejdet intenst med dine problemer, og, da du er blevet rigtigt god til at skabe velvære omkring dig selv, og i dig selv, så ved du, at det sagtens kan lade sig gøre at stoppe panikken. Og, med tiden bliver det til, at du blot kan tænke, STOP, og begynde at gå igang med " et eller andet relevant " ....... en lille sang, en lille dans, fuld koncentration ( mindfull ) produktion af kaffe, the eller noget andet, som er dejligt.

DU KAN LÆRE DET HER.

JO FLERE ERFARINGER DU FÅR MED AT STOPPE INDRE PANIK, JO STØRRE BLIVER DIN PERSONLIGE , INDRE OVERBEVISNING OM, AT DU KAN DET HER. OG EN DAG MESTRER DU TEKNIKKERNE TIL TILFREDSHED .


Allerbedste Hilsner fra Anna Kofoed 

0